avbytarbänken

Alla inlägg under mars 2010

Av avbytarbanken - 3 mars 2010 23:11

Så till den glömda del 4 i serien om handbollsbloggare.


Vem är egentligen "Avbytarbänken"?

-Att Avbytarbänken är Alingsåsare har troligen inte undgått någon som följt bloggen en längre tid. Lagtillhörighet lyser alltid igenom på ett eller annat sätt även om bloggen inte på något sätt är en fanblogg för AHK. Utan att gå in på detaljer kan jag säga att jag har en genuin handbollskunskap utan att på något sätt vara högt uppsatt eller bra på att utöva sporten.


Varför började du blogga egentligen?

-Ville hålla igång mitt skrivande samtidigt som jag tänkte att det kanske fanns fler som ville se alla tabeller och statistiska uppställningar som jag knåpade ihop hemma på kammaren. Ett annat skäl var att det inte fanns några bloggar som skrevs av åskådare.


Tror du att man som bloggare kan styra en del av agendan i svensk handboll?

-Knappast på det stora övergripande planet men man kan ju alltid hoppas att en del tankar och synpunkter fastnar hos någon som har möjligheten att påverka.


Tycker du att det finns frågor som är viktigare än andra i svensk handboll?

Abslout, men Avbytarbänken brinner inte för någon särskild fråga. Skulle möjligen vara vissa regler som är ganska klumpiga och motverkar produkten handboll. En anpassning till internationella regler skulle gynna såväl elitserielagen som spelarna. Titta till exempel på avkastet i Elitserien jämfört med i EM eller Champions League. I Sverige ska spelaren stå stilla exakt på mitten för att domaren ska blåsa igång. Internationellt tillåts spelaren göra en övergång under avkastet och domaren blåser strax innan foten är på plats nära mittpunkten.


Är bloggandet en ren hobbygrej eller är det meningen att du skall leva på det här i framtiden genom att sälja in reklamplatser och så vidare?

Jag lever redan till viss del på mitt skrivande och vet av branscherfarenhet att det inte finns någon som vill köpa reklam i en handbollsblogg som läses av relativt få personer. För att tjäna pengar så måste texterna publicerar på en större plattform, såsom en tidnings webbsida. Om någon kom med ett sådant erbjudande så skulle jag givetvis lyssna, men då hade jag samtidigt blivit tvungen att röja min identitet.

 
Du har valt att inte träda fram med ditt namn. Är det ett problem i svensk handboll att ingen får tycka om man inte har ett visst antal landskamper på samvetet? Samma problematik hade aldrig ens varit på tal i fotbollens värld!

-Inom handbollen tycker de som bestämmer tyvärr att de är väldigt duktiga och att inga utomstående åsikter behövs för att driva sporten framåt. Dessvärre är det delvis därför som handbollen för en relativt anonym tillvaro. Således spelar det ingen roll om jag skriver under med mitt namn eller inte. Att jag skriver under pseudonym har enbart att göra med att jag inte hade kunnat skriva om vissa saker annars. Vilka de skälen är tänker jag dock inte gå in på.


Hur många matcher i veckan ser du och vad tycker du om Elitserien så här långt?

- Ser en eller två matcher live i Elitserien och allt som visas på tv. Dessutom följer jag webbsändningarna. Tycker att serien är mycket intressant nu när det drar ihop sig. Flera lag kan tappa eller hämta in tre-fyra positioner under slutfasen. Är lite kluven till det nya slutspelet. Gillar upplägget men trots en bra placering kan lag få motstånd som inte alls passar dem. Kanske hade det varit bättre att ettan och tvåan i serien fått turas om att välja sina slutspelsgrupper. Första- och andraväljare, så att säga.

Har man rätt att tycka vad man vill i en blogg, även om innehållet medvetet sårar någon väldigt grovt?

- Absolut inte, och det är därför jag valt en blogg med en funktion där jag måste godkänna alla kommentarer. Det jag själv skriver har vid vissa tillfällen, enligt somliga, varit över gränsen. Själv håller jag inte med och uppmanar dessa personer att visa dessa inlägg. Den gång en HEH-medarbetare blev irriterad hade jag redan skrivit att det inte var säkert att den namngivna personen skrev den berörda texten. Problemet där var att ingen credit fanns, så det var inte lätt att veta. Förövrigt är det samma sak med de nyligen publicerade bloggarintervjuerna. Del 1 och 2 har ingen författare, medan tredje delen är skriven av Marcus Haglund.

 
Hur länge till kommer du att blogga?

- Till säsongens sm-guld är utdelat kommer jag att traggla på. Efter det tar jag ett beslut. Som det känns nu kommer jag inte blogga i samma utsträckning som tidigare. Kanske kommer Avbytarbänken att ändra upplägg och skriva mer sällan men med mer substans. Krönikor är ett alternativ. Efter EM har bloggen tappat massor av läsare och månadssiffran har sjunkit rejält från de nästan 2000 unika läsarna jag hade då. Om det beror på bloggen eller läsarna får vara osagt, men troligen är det en kombination.

Av avbytarbanken - 1 mars 2010 21:11

Lugi lyckades förlora hemma mot OV. Klarar Lundalaget slutspel?


Det börjar dra ihop sig kring slutspelstrecket och Lugi känns inte längre som ett säkert slutspelslag. Kristianstad, Alingsås och Drott finns kvar att möta. Räddningsplankan kanske blir LIF i sista matchen.


LIF som verkar befinna sig i fritt fall. Totalt överkörda hemma mot Sävehof. Visserligen utan Warvne, men ändå. LIF känns som laget som ska vara mest oroade över Hästö och Tumba underifrån.

Av avbytarbanken - 1 mars 2010 17:45

Bredvid kommentatorn sitter en expert. Hans uppgift råder det delade meningar om.


Avbytarbänken har fler än en gång fått kommentarer om att experterna i de olika kanalerna som sänder handboll är alldeles för dåliga. Främst menar kommentarerna att experterna inte vågar sticka ut hakan och ha en åsikt.


Avbytarbänken håller inte med på något sätt. En experts uppgift är att förklara de delar av spelet som kommentatorn inte förstår, eller att bygga på den kunskap som kommentatorn sitter på. Att en expert sitter och har åsikter om allt och alla gynnar varken sändningen eller sporten handboll.


Det verkar som att en del personer missar skillnaden mellan en expert och en tyckare. I diverse studioprogram släpps hockeyns och fotbollens tyckare fria, med skriverier och mediahype som följd. Behöver handbollen den typen av uppmärksamhet? Troligen är svaret ja. För den sakens skull behöver inte åsikterna komma från de experter som ska hjälpa tittarna igenom matcherna.


Axnér och Sjöstrand är det närmsta vi kommer handbollsfolk som sticker ut hakan. Största problemet är att handbollen är alldeles för ointressant för medierna för att deras åsikter ska få något genomslag.


Avbytarbänken läser gärna kommentarer som förklarar på vilket sätt en expert ska våga sticka ut hakan och provocera.

Av avbytarbanken - 1 mars 2010 16:39

Lilla Kungsbacka klev igår in på handbollens Sverigekarta på allvar. Aranäs blir det sjätte laget från väst i nästa säsongs Elitserie.


På ungdomslagens Sverigekarta har Aranäs funnits med i många säsonger, men elitmässigt blir det första gången. Kanske kommer nu vissa givna spelarrutter ändras i högsta serien. RIK har tidigare plockat Aranäs talanger och förädlat vissa av dem till elitspelare. Nu kan Kungsbackaklubben behålla sina påläggskalvar och förhoppningsvis själva ge dem en elitutbildning. Smolket i glädjebägaren är att tränare Franzén lämnar för Sävehof. Å andra sidan kommer en RIK-tränare med stor rutin av talangförädling till klubben.


Frågan är hur glada nämnda RIK är över Aranäs avancemang. Kanske kommer även Drott få känna på konkurrensen från det andra Hallandslaget i Elitserien. HK Varberg brukar skeppa sina talanger till Drott, nu kan de lika väl åka några mil norrut. Maktbalansen i svensk handboll har dock svängt en del de senaste säsongerna. Sävehof och RIK kunde förr välja och vraka bland unga talanger. Numera är Alingsås ett hett alternativ och Drotts framgångar kommer ge dem ett bättre förhandlingsläge. Kanske hamnar ett gäng OV-spelare i Aranäs, och möjligen kan föreningen locka hem flyktade egna produkter.


Duger Aranäshallen till spel i Elitserien, eller blir det spel på annan ort? Både Varberg och Falkenberg har fina arenor. I Göteborg lär inte Aranäs få plats. Förhoppningsvis kan Aranäs ändå spela sin första säsong på hemmaplan.

Ovido - Quiz & Flashcards